historiaglimtar.blogg.se

Historieblogg, Sverige & världen

Sveriges nationaldag!

Publicerad 2021-06-06 10:26:00 i Sveriges historia,

Den sjätte juni är det Sveriges nationaldag och innan vi går in på varför just detta datum blev ett firandets dag skall vi först avverka själva dagens historia – det finns några årtal att hålla ordning på. Till att börja med firades dagen enbart som ”svenska flaggansdag” fram till 1983 då dagen blev klassad som officiell nationaldag, år 1996 fick den även status som salutdag och slutligen som en helgdag 2005.

 (Bild: Historiaglimtars författare)

Som en av orsakerna till datumets betydelse står Gustav Vasa, också känd som Gustav I, kung över Sverige mellan 1523-1560. Om Gustav Vasa och hans liv skulle det kunna skrivas en bok om, men för tillfället räcker det med att förtälja att denna unga adelsman blev utropad till svensk konung just den sjätte juni och året var såklart 1523. Värt att nämna är att herr Vasa ofta omnämns som bland annat landsfadern och grundare till den moderna svenska staten, något som kan ha innehaft en viss betydelse inför valet av nationaldag, eller vad tror ni?

En annan kung som också har haft ett finger med i datumet, eller snarare hela handen, är Karl XIII. Denne man, som ärvde tronen efter sin avsatta brorsson Gustav IV Adolf, skrev med pennan i handen under 1809-års regeringsform som fördelade makten mellan honom själv, riksdagen och rådet. Att gissa vilket datum som detta ägde rum lämnar författaren åt läsaren. En annan rolig fakta att slänga in här är att man även hade den 6 november (Gustav II Adolfs dödsdag) och 30 november (Karl XII:s dödsdag) som kandidater till potentiell nationaldag när det valet var aktuellt.

 

Vi går raskt vidare till nationalsången, för vad vore en nationaldag utan handen på hjärtat och melodi i rösten? Den svenska nationalsången Du gamla, du fria (som endast är nationalsång genom tradition och inte ett politiskt beslut) skrevs av den svenska juristen Rikard Dybeck (1811-1877) vars  intresse vilade hos folksagor och traditioner. Själva melodin är tagen från en gammal folkvisa som Dybeck sedan skrev en text till i form utav två strofer. Under det tidiga 1900-talet kompletterade en kvinna vid namn Louise Ahlén sången med ytterligare strofer, men det är vanligtvis endast Rikard Dybecks original som spelas och sjungs under högtidliga dagar och händelser. Texten till denna finner ni nedan:

 Richard Dybeck av Herrlin.jpg

(Herr Dybeck, teckning av L.W Herrlin)

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

 

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

(Louises fortsättning)

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragdrika bära.
din fana, högt den bragdrika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden

De vackra verserna får avsluta det här informativa inlägget och önska Sverige en glad nationaldag! Hurra för vackra Sverige med en fantastiskt spännande historia!

 

Om

Min profilbild

Välkommen ombord på mitt historieskepp. Här tar jag dig med på en resa genom tid och rum - tillbaka till historien. Vi dyker ned i historiska garderober, tågar över fruset vatten tillsammans med svenska armén, träffar på regerande kungar och drottningar, besöker slott, slagfält och medeltida torg. Tag plats och håll i hatten - för nu hissar vi segel! Du kan nå mig på: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela